Het jaar 1881
[‘The year 1881’, Bombay Gazette, Bombay, 30 maart
1881; CW 3:84-5]
Aan de redactie van de Bombay Gazette:
Ik geloof dat maar weinig van de miljoenen mensen die drie maanden
geleden begonnen hun brieven met ‘1881’ te dateren ooit
hebben nagedacht over het vreemde van deze nieuwe groepering van cijfers?
Toch zal een soortgelijke combinatie zich in de christelijke tijdrekening
niet voordoen vóór het jaar 11811, dus pas over 9930 jaar.
Afgezien van de bekende profetie van Mother Shipton – die een
meer occulte betekenis kan hebben dan gewoonlijk wordt aangenomen –
vertoont ons jaartal 1881 het vreemde en tot nu toe onopgemerkte feit
dat, van welke van de vier kanten men ook naar zijn cijfers kijkt –
van links of rechts wanneer ze horizontaal worden geschreven, van boven
of van beneden als ze verticaal worden gerangschikt – u altijd
hetzelfde mysterieuze en kabbalistische getal 1881 voor u heeft. Het
is werkelijk kabbalistisch en is het juiste getal van de drie cijfers
dat mystici meer dan 16 of 17 eeuwen lang heeft verbijsterd. Onder hen
de grote Newton die vele jaren aan dit onderwerp heeft besteed. Kortom,
het jaar 1881 is het getal van het grote Beest uit de Openbaring,
het getal 666 van de Apocalyps van Johannes – dat kabbalistische
boek bij uitstek.
Zie maar: 1 + 8 + 8 + 1 is 18; 18, verdeeld in drieën, geeft driemaal
zes, of, in een rij geplaatst, 666, het ‘getal van de mens: en
zijn getal is zeshonderdzesenzestig’.1
1. Openbaring 13:18.
En nu ‘Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht
heeft’ dan proberen te ontdekken wat ‘een naam met een geheime
betekenis: Het grote Babylon, de moeder . . .’1
– van allerlei lelijke dingen – te maken heeft met 1881
n.Chr. Zij die goed thuis zijn in de Openbaring weten even
weinig als de ‘heiden’, want ze konden nooit vertellen wat
het raadsel betekende. En toch begrepen de Hebreeuwse kabbalisten de
‘yogi uit Patmos’. Ze wisten goed wat hij bedoelde met zijn
666. Rabbi Gorodek, die reeds in 1791 verzekerde dat de Openbaring
veel ouder was dan het christendom en probeerde te bewijzen dat Johannes
niemand anders was dan Oannes – de Chaldeeuwse Dagon of mens-vis
– heeft bij ons verwachtingen gewekt over de betekenis van dit
jaar.
1. Op.cit., 13:18; 17:5.
H.P. Blavatsky
Bombay, 29 maart
H.P. Blavatsky:
Geselecteerde artikelen, Deel 1: 1874 – 1882, blz. 352-3
© 2015 Theosophical
University Press Agency
Daal en Bergselaan 68, 2565 AG Den Haag