2 – Geboorte in een veelbewogen tijd
Helena Petrovna werd rond middernacht geboren in de vroege ochtend
van 12 augustus 1831 in de Oekraïense stad Jekaterinoslav (Roem
van Katharina), die voor Katharina de Grote werd gebouwd. De Russen
herdoopten de stad Dnjepropetrovsk, ter ere van Peter de Grote en de
rivier die erdoorheen stroomt, de Dnjepr.
De Dnjepr heeft een bijzondere betekenis in de Russische geschiedenis.
Langs deze rivier, de op een na grootste in Rusland, kwam de dynastie
van Roerik tot bloei. Tegen de elfde eeuw strekte de Roes-staat, met
Kiev als centrum, zich uit van de Oostzee tot de Zwarte Zee. De rivier
werd een belangrijke handelsroute naar Konstantinopel (nu Istanboel).
De rivier roept ook belangrijke religieuze herinneringen op. In Kiev
gaf een nakomeling van Roerik, de regerende vorst Vladimir, die pas
tot het christendom was bekeerd, bevel zijn volk te laten samenkomen
in de Dnjepr, waar priesters massaal de doop toedienden. Vladimir werd
heilig verklaard omdat hij het heidense Rusland tot het christelijke
geloof had bekeerd.25
Het lijkt ironisch dat een andere nakomeling van Roerik, geboren in
een stad aan dezelfde rivier, acht eeuwen later openlijk in twijfel
zou trekken – zoals HPB in haar geschriften deed – dat de
kerkelijke sacramenten, zoals de doop, tot de verlossing van de deelnemers
zou kunnen leiden, terwijl degenen die niet deelnamen voor eeuwig verdoemd
werden. HPB was echter in het geheel niet antichristelijk. In haar eerste
belangrijke werk, Isis Ontsluierd, zegt ze dat het boek ‘niet
één woord tegen de zuivere leringen van Jezus bevat, maar
zonder pardon de ontaarding ervan tot verderfelijke kerkelijke stelsels
veroordeelt. . . .’
De omstandigheden rond de doop van Helena Petrovna zijn opmerkelijk.
Toen ze in 1831 werd geboren, was er in Rusland veel ellende. Een jaar
eerder heerste de Aziatische cholera, de wreedste en dodelijkste van
alle plagen, eerst in westelijke landen, en in korte tijd breidde haar
verwoestende invloed zich uit over het hele Russische rijk, en daarna
over een groot deel van Europa. Op haar dodelijke pad vaagde de cholera
hele bevolkingsgroepen weg. De broer van tsaar Nikolaas, de groothertog
Konstantijn, was een slachtoffer. In de Zuid-Russische huishouding van
de grootouders van Helena Petrovna, waar ze werd geboren, waren verschillende
sterfgevallen. De doodkisten stonden overal hoog opgestapeld in afwachting
van de begrafenis. Het was volgens de plattelandsbevolking een slecht
voorteken om in zo’n tijd ter wereld te komen.
Te midden van al die opwinding werd Helena voortijdig geboren en met
zo’n zwakke gezondheid dat de familie tot onmiddellijke doop besloot
uit angst dat ze zou sterven ‘met de last van de erfzonde op haar
ziel’. Haar verwanten geven een dramatische beschrijving van wat
er gebeurde:
Een doopplechtigheid [in] ‘orthodox’
Rusland vindt plaats met alle toebehoren aan brandende kaarsen en
‘paren’ peettantes en peetooms, waarbij alle toeschouwers
en deelnemers tijdens het hele gebeuren worden voorzien van gewijde
waskaarsen. Bovendien moet iedereen tijdens de doopplechtigheid blijven
staan, want volgens de Griekse godsdienst mag niemand tijdens de kerkelijke
en religieuze dienst gaan zitten, zoals in rooms-katholieke en protestantse
kerken. De kamer in het herenhuis van de familie die voor de ceremonie
werd uitgekozen, was groot, maar de menigte belangstellenden die er
graag getuige van wilde zijn, was nog groter.
[Tante Nadja, de kind-tante van de baby] die maar
een paar jaar ouder was dan haar vierentwintig uur oude nicht –
aangesteld als ‘gevolmachtigde’ voor een afwezig familielid,
stond in de eerste rij, direct achter de eerwaarde eerste priester.
Zenuwachtig en vermoeid van het bijna een uur lang stilstaan, ging
het kind op de vloer zitten zonder dat de ouderen dat bemerkten, en
werd op die hete augustusdag waarschijnlijk slaperig in de overvolle
kamer. De ceremonie liep ten einde. De peters en meters waren juist
bezig de Boze en zijn daden te verzaken, een afwijzing die in de Griekse
kerk wordt benadrukt door drie keer op de onzichtbare vijand te spuwen,
toen de jonge dame, die aan de voeten van de menigte met haar brandende
kaars speelde, per ongeluk de lange golvende toga van de priester
in brand stak, terwijl niemand het ongeluk [merkte] tot het te laat
was. [Verschillende mensen, onder wie de oude priester, liepen brandwonden
op.]
Dat was volgens het bijgeloof van orthodox Rusland
nóg een slecht voorteken; en de onschuldige oorzaak daarvan
– de toekomstige Mw. Blavatsky – was vanaf die dag in
de ogen van de hele stad gedoemd tot een bewogen leven, vol wisselvalligheden
en moeilijkheden.26
Maar er was ook een goed voorteken. Volgens de oude Juliaanse kalender
die toen in Rusland gangbaar was, werd het kind op 30/31 juli rond middernacht
geboren. In de Russische folkloristische verhalen bezat zo iemand macht
over boze krachten, demonen en heksen inbegrepen.27
Sommigen trekken misschien in twijfel of het werkelijk een slecht teken
is geboren te worden temidden van veel ellende, of dit nu door ziekte
komt of een andere oorzaak heeft. Mogelijk herinnert men zich een beroemde
passage uit de Bhagavad-Gita, waarin de wijze Krishna zijn
volgeling zo toespreekt:
Zowel ik als u zijn door vele geboorten gegaan. .
. . De mijne zijn me bekend, maar u kent de uwe niet. . . . Ik breng
mezelf onder schepselen voort . . . wanneer de deugdzaamheid afneemt
en ondeugd en onrecht in de wereld opkomen; en zo belichaam ik me
van eeuw tot eeuw tot behoud van de rechtvaardigen, de vernietiging
van [verdorvenheid] en het vestigen van gerechtigheid.28
De grootouders Fadjejev betrokken hun herenhuis in Jekaterinoslav zestien
jaar vóór de geboorte van Helena Petrovna, toen haar grootvader
Andrej hoofd werd van het Bureau voor Buitenlandse Kolonisten en haar
moeder één jaar oud was. Helena Petrovna zelf werd in
dit huis geboren.29
Het bestaat nog steeds, en sinds 1991, honderd jaar na haar overlijden,
vindt de bezoeker er een gedenkplaat die het herenhuis als historische
plaats aanduidt.
Toen zijn dochter werd geboren, was Peter von Hahn in Polen om de opstand
tegen de Russische veroveraars van dat land neer te slaan. Hij keerde
terug toen Helena zes maanden oud was. Een jaar later verhuisde de familie
Von Hahn naar Romankov, een garnizoensplaats niet ver van de grootouders
in Jekaterinoslav, waar ze in een eigen huis woonden.
HPB: Het bijzondere
leven en de invloed van Helena Blavatsky, blz. 8-10
© 2008 Theosophical
University Press Agency
Daal en Bergselaan 68, 2565 AG Den Haag